عوارض داروهای کاهش وزن را جدی بگیرید



دکترمجید کاراندیش شنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگارایرنا اظهار کرد: خطر بروز بسیاری از عوارض و بیماری های مزمن به علت اضافه وزن و چاقی افزایش می یابد و افراد مبتلا به این عارضه برای رهایی از چاقی ممکن است راههای درمانی متفاوتی را امتحان کنند.
وی افزود: اگر ورود و خروج انرژی در بدن انسان با هم مساوی باشد وزن ثابت می ماند بنابراین اگر کسی دچار اضافه وزن شده و قصد کاهش دارد باید تعادل انرژی را دوباره برقرار کند.
کاراندیش با اشاره به اینکه تغییر شیوه زندگی و تغییر رفتار، مصرف داروها و در موارد شدید اعمال جراحی از جمله راههای کاهش وزن است گفت: خیلی از افراد بدون اینکه اولویت اول درمان یعنی تغییر رفتار را امتحان کنند به سراغ راه دوم رفته و جواب نمی گیرند چون علت اصلی مشکل رفع نشده است و در دراز مدت با دارو قابل حل نیست.
این متخصص تغذیه و رژیم درمانی ادامه داد: با وجود اینکه تعداد بسیار زیادی ترکیبات یا مکمل های دارویی در داروخانه ها، عطاری ها، باشگاههای ورزشی و یا شبکه های ماهواره ای و یا شبکه های اجتماعی موجود است و تبلیغ می شود، داروهای مجاز کاهش وزن شاید به تعداد انگشتان یک دست هم نرسد و شرایط استفاده حتما باید توسط مشاوران تغذیه یا پزشکان متخصص تائید شود.
وی گفت: درهیچ جای دنیا داروهای با عوارض جدی بدون تجویز پزشک مصرف نمی شوند و داروهای مجاز چاقی باید با تجویز پزشک و متخصص تغذیه استفاده شود چون مصرف برخی از این ترکیبات عوارض زیادی را ایجاد می کند.
کاراندیش بیان کرد: مکمل های کاهش وزن نمی توانند نقش خیلی قوی و طولانی مدت در کاهش وزن داشته باشد.
این متخصص تغذیه ادامه داد: برخی از افراد دارای اضافه وزن تصور می کنند با مصرف برخی ترکیبات یا مکمل ها، بدون هیچ تحرک بدنی و با خوردن مقدار زیاد غذا می توانند وزن کم کنند.
وی گفت: بسیاری از داروها و مکمل های کاهش وزن نتایج سریعی در کاهش وزن دارند و به دلیل تاثیر در سیستم اعصاب مرکزی، اختلالات خلقی از جمله کاهش اشتها را ایجاد می کنند.
کاراندیش افزود: تاثیر منفی روی پوست و مو، ایجاد مشکلات روحی در روابط خانوادگی و اختلالات خواب از دیگرعوارض برخی از این ترکیبات دارویی است.
این متخصص تغذیه و رژیم درمانی اظهار کرد: برخی از این ترکیبات و مکمل های کاهش وزن دارای مواد روان گردان هستند و تاثیر آنها کوتاه مدت است.
وی ادامه داد: فرد باید تعادل انرژی خود را حفظ کند و تحرک بدنی دست کم بین 90 تا 120 دقیقه در هفته را در برنامه خود داشته باشد در غیر این صورت به هر ترتیبی وزن کم کند دوباره بر می گردد و هدف کاهش وزن نیست بلکه باید باعث ارتقای تندرستی شود.
کاراندیش بیان کرد: اغلب رژیم های معروف به تک خوری یعنی مصرف فقط یک یا دو قلم از مواد غذایی، قطعا کاهش وزن را به دنبال دارد ولی احتمال ابتلا به بیماری های جانبی را افزایش می دهد.
این متخصص تغذیه گفت: اولین عارضه رژیم هایی که گروههای غذایی را محدود می کند، اختلالات گوارشی است و این رژیم های عوام پسندانه باعث کاهش وزن می شود ولی تندرستی را ارتقا نمی دهد.
وی بیان کرد: رژیم های عوام پسند بر روی مصرف برخی گروههای غذایی و یا حدف برخی وعده های غذایی تاکید دارد.
کاراندیش با اشاره به 6 گروه غذایی شامل لبنیات، نان و غلات، سبزی ها و میوه ها و گوشت ها ، چربی ها و غلات گفت: باید انرژی را روزانه به طور متعادل از این گروهها دریافت کنیم.
این متخصص تغذیه افزود: رژیم غذایی غلط این است که یک یا چند تا از این مواد را از برنامه غذایی حذف کنیم و یا وعده های غذایی حذف شوند.
وی تاکید کرد: تبلیغات عوام فریبانه که کاهش وزن را بدون رژیم و بدون ورزش تبلیغ می کنند مردم را فریب می دهند.
3004/6002
خبرنگار: خاطره غفاری**انتشار: کبری آقازری



انتهای پیام /*










شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

پاسخ دهید